Gezonde voeding voor senioren in den Haag belangrijk

Gezonde voeding voor senioren in den Haag belangrijk

Evenwichtige voeding is voor iedereen belangrijk, maar zeker ook voor senioren in den Haag is een gezonde maaltijd essentieel. Gezond eten verkleint de kans op onder andere bepaalde hart- en vaataandoeningen, diabetes (suikerziekte) en ongemakken als verstopping. Wie gezond eet, heeft meer weerstand en herstelt sneller na een ziekte.

Gezonde voeding

Gezonde voeding is voor iedereen belangrijk. Als je ouder wordt, zijn er bovendien enkele punten die extra aandacht vragen. Bent u al bekend met het Programma Gezond Lang Thuis van de gemeente Den Haag? Hier vindt u ook meer informatie over langer gezond thuis blijven wonen.

Sterke spieren

Gedurende het ouder worden verliest het lichaam spiermassa en spierkracht, dit verlies begint al vanaf het 30e levensjaar, maar met name na de leeftijd van 65 jaar gaat dit hard. Dan worden beweging en goede voeding belangrijk om het verlies van spiermassa en spierkracht te beperken. Voor sterke spieren is dat met name krachttraining. Wat betreft voeding is vooral voldoende eiwit van belang, dus zuivelproducten, noten, vlees, peulvruchten.

Voldoende drinken

Het is belangrijk om voldoende te drinken. Zo worden afvalstoffen snel en goed met de urine afgevoerd. Omdat de nierfunctie vaak achteruit gaat bij het ouder worden, hebben senioren extra vocht nodig. Wie te weinig drinkt, kan uitdrogen. Per dag wordt 1,5 tot 2 liter vocht geadviseerd. Dit zijn 12 tot 15 kopjes of glazen. Tel alles mee: koffie, thee, melk, frisdrank, soep en natuurlijk water. Drink meer als het warm weer is of bij diarree.

Veilig eten

Bewaar kliekjes niet te lang. Plak er een etiket met de datum op. Verhit het kliekje goed voordat het op tafel komt. Dat kan in de magnetron. Roer het eten dan wel goed door en controleer of er niks koud is gebleven. Een alternatief zijn gezonde magnetronmaaltijden voor ouderen.

Samen eten

Eet samen met iemand anders als je er niet van houdt om alleen te koken en eten, bijvoorbeeld met een buur, vriend of bekende. Of gebruik een maaltijdservice (zoals Tafeltje Dekje). Vraag na of je in het buurt- of verzorgingstehuis een warme maaltijd kunt gebruiken.

Voedingssupplementen

Ouderen hebben extra vitamine D nodig. Vitamine D is belangrijk voor de botten, net als calcium. Wie er tijdens zijn leven voldoende van binnenkrijgt, verkleint de kans op botbreuken op hogere leeftijd. Het lichaam maakt zelf vitamine D aan onder invloed van (zon)licht. Maar bij senioren loopt deze hoeveelheid terug.

Aan vrouwen tussen 50 en 70 jaar en mannen van die leeftijd die weinig buiten komen of een getinte huidskleur hebben, wordt geadviseerd om dagelijks 10 mcg (400 IE) in tabletvorm (eventueel in vloeibare vorm) te gebruiken. Voor alle 70-plussers is dat 20 mcg (800IE).

Soms is het verstandig ook andere vitamines en mineralen extra te gebruiken. Kies dan voor een product dat speciaal voor senioren is gemaakt. Hier zit meestal de nodige vitamine D al in. Controleer dat eerst en let ook op dat er niet meer dan 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH) van vitamines en mineralen in zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *